Vill du göra en GI-detox?

gi detox

Innan man påbörjar en GI-diet finns det människor som vill genomföra en så kallad GI-detox, det vill säga rensa kroppen från gifter och annat i kroppen som påverkar kroppens funktioner negativt.


DETOX

Ordet detox kommer latinets detoxare, som betyder av- (de-) gifta (toxare). En detox innebär att man avgiftar i detta fall - sin kropp. 

VAD ÄR EN GI-DETOX? 

En gi-detox innebär att man rensar bort mat ur kosten, som påverkar blodsockret och därmed insulinpåslaget, detta för att må bättre. Undersökningar visar* att det finns ett samband mellan höga insulinnivåer i kroppen på grund av en kost med ett högt intag av socker och vitt mjöl och en förhöjd risk för vissa typer av cancer.

Att rena kroppen med GI-mat sänker insulinnivåerna och ökar därmed chanserna för att undvika att göra våra kroppar mer mottagliga för vissa sjukdomar. 


GI-DIETEN OCH DETOX

När man pratar om detoxifiering, omfattar det vanligen två aspekter - att stoppa ackumuleringen av gifter i kroppen och att aktivt rensa ut dem. Om man vill rensa ut gifterna ur sin kost, måste avgiftningen, gi-detoxen, börja med att avgifta maten*. 

1. Avstå från socker och vitt mjöl. Söta istället med agavesirap, akaciahonung eller kokossocker. 

2. Om du vill äta bröd, ät då bröd som inte är bakat på vetemjöl, utan fullkornsmjöl alternativt helt glutenfria bröd eller surdegsbröd.

3. Om du inte kan avstå pasta och ris, välj då fullkornspasta och råris.

4. Minska konsumtionen av röttkött och undvik charkuteriprodukter av rött kött. Världscancerfonden rekommenderar högst 500 g rött kött och fläskköttprodukter i veckan - alltså inte mer än några biffar. Den idealiska rekommenderade konsumtionsmängden är maximalt 300 g.

5. Avstå från härdade vegetabiliska fetter - "transfetter" och animaliska fetter fulla med Omega 6. Olivolja och rapsolja är däremot utmärkta vegetabiliska fetter. 

Omega-3 fettsyror finns i ekologiska produkter från djur som är utfodras med gräs och eller linfrön, och det är viktigt att välja rätt råvaror för att lyckas med gi-detox. 

Det viktigaste i en detoxifieringsprocess är att kraftigt minska, eller helt avstå, socker, vitt mjöl och animaliskt fett. Därefter ska man alltid välja ekologiska animaliska produkter. Man behöver inte helt utesluta icke-ekologiska matvaror men, om det finns ekologiska alternativ ska man alltid välja dessa i första hand. 

Genom att minska på köttet och snabba kolhydrater på mattallriken, ges plats för proteinrika bönor och ändra näringsrika grönsaker som ger vår kropp kraft och energi. 

GI-DETOX OCH DRYCK

När man genomför en detox bör man undvika all annan dryck än vatten och grönt te. Låt gärna vattnet smaksättas av lite citron- eller limesaft i, då det motverkar försurning av kroppen. Det gröna teet har fantastiska hälsofrämjande egenskaper och är ett antioxidations- och detoxifieringsmedel eftersom grönt te aktiverar enzymer i levern som rensar ur gifter ur kroppen. 

GI-KOST

Enkelt uttryckt kan man säga att GI-kosten innebär att man undviker vitt mjöl i alla former, ris, potatis och undviker socker. Konsten är kanske inte att undvika det, utan att faktiskt hitta bra alternativ att ersätta dem med. 

Vitt mjöl finns i mycket av vår ”vanliga” mat såsom bröd, pannkakor, pajer med mera. Ersätt gärna med grövre mjöl, fibrer, fröer och nötter. Ris ersätts med fördel av det svarta riset eller av ett råris som har lite skal kvar. En del tror att det smakar torrt eller är smaklöst, men inget kan vara mer felaktigt. Koka ditt råris i vatten smaksatt med olja, vitlöksklyfta och egna kryddor eller buljong, så får du smaka ett ris utöver det vanliga.  

Den traditionella vita pasta finns också goda och nyttigare alternativ till. Välj fullkornspasta, gärna färsk, så slipper du det högre GI-värdet för pasta. Minska även gärna mängden pasta på tallriken. 

Socker finns många alternativ till. Många diabetiker har under åren ätit Canderels produkt Strö, som är ett aspartambaserat sötningsmedel. Canderel innehåller låga halter av kolhydrater. Vill du undvika såväl socker som aspartam finns det flera naturliga sötningsmedel. 

Honung är ett biologiskt och naturligt sötningsmedel med lägre GI-värde än vitt socker. Ett annat naturligt sötningsmedel är Stevia. Stevia säljs också via Canderel i Sverige idag. Stevia är något dyrare än andra sötningsmedel, men också sötare, vilket innebär att för att få samma effekt kan du använda Stevia istället. Stevia är både naturligt, gott, utan kemikalier och något vi varmt kan rekommendera.

Xylitol, björksocker, är ett axtrakt ur björkbark som är mycket sött med bara innehåller en tredjedel så mycket kalorier som andra sockerarter. Xylitolen höjer inte insulinnivåerna och är den enda typen av socker som har kopplats till en minskad risk för hål i tänderna. 




* Många av ovanstående tips, tankar och råd är hämtade ur boken Anticancer, av David Servan-Schreiber.